Monitor Eizo ColorEdge CS240 – testujemy

0

Postanowiliśmy wykonać mały test nowego monitora Eizo CS240-CN. Monitor trafił do sprzedaży na początku października i czas mu się bliżej przyjrzeć.

ColorEdge_CS240-m

Eizo CS240 to szerokogamutowy (99% AdobeRGB) monitor o rozdzielczości 1920×1200 pikseli w formacie 16:10. Pierwsze wrażenie – typowa dla Eizo stylistyka i wysoka jakość wykonania obudowy. Stopka monitora wyjątkowo nie standardowa dla serii ColorEdge, ale taka w jakie są wyposażone monitory Eizo serii EV. Funkcjonalność jednak nie odbiega od standardu – jest wygodnie, ergonomicznie ….

monitor_adj

Ilość złącz standardowa i w zupełności wystarczająca do pracy.

connectors

Monitor podłączamy złączem Display Port  i dodatkowo kablem USB do stacji graficznej. Ponieważ nie jest to nasz pierwszy kontakt z tym monitorem (wcześniej sprawdzaliśmy je przed wysyłką do klientów) nie jesteśmy zaskoczeni równomiernością matrycy. Wizualnie wygląda idealnie, tak jak powinno być w monitorach profesjonalnych. Jedynie w narożnikach, przy krawędziach osadzenia matrycy, można dopatrzeć się lekkich zaciemnień, co jest raczej typowe dla wszystkich monitorów. Monitor Eizo CS240 posiada fabrycznie odblokowaną kalibrację sprzętową i jest dostarczany razem z oprogramowaniem Eizo ColorNavigator. Posiadając dedykowany kolorymetr, możemy przeprowadzić pełną kalibrację sprzętową.

Monitor ten w porównaniu do modelu CX241 nie posiada dodatkowej stabilizacji panelu, więc z przyłożeniem kolorymetru odczekujemy 30 min.

Postanowiliśmy wykonać 2 testy monitora: kalibrację sprzętową za pomocą oprogramowania ColorNavigator i czujnika X-Rite i1Display Pro, oraz kalibrację programową za pomocą Datacolor Spyder 4 Elite. Zapewne zapytacie – po co kalibracja programowa dla tej klasy monitora? Oprogramowanie ColorNavigator nie posiada narzędzi do oceny równomierności matrycy i w tym celu użyjemy właśnie oprogramowania Datacolor. Przy okazji zademonstrujemy jak prosta jest kalibracja monitora tym oprogramowaniem.

Test 1 – kalibracja i walidacja monitora Eizo CS240 za pomocą oprogramowania ColorNavigator i czujnika X-rite i1Display Pro.

DSC_0396

Monitor CS240 ma pokrycie 99% Adobe RGB, ale jego natywna przestrzeń barwna jest znacznie większa. Dlatego przy pierwszej kalibracji przytniemy (emulacja) go do standardu AdobeRGB 1998.

Aby nie mieszać zbyt mocno w ustawieniach, wybieramy jasność: 100 cd/m2 oraz punkt bieli: 6500 K

kal-2

Oprogramowanie ColorNavigator rozpoznało kolorymetr podpięty do monitora i prosi nas o przygotowanie go do pracy.

kal-3

Kilka minut później widzimy efekt pracy ColorNavigatora. Co nas cieszy? Fajny kontrast, i prawie idealne parametry odpowiedzi monitora po kalibracji (w zakresie błędu pomiarowego). Po kalibracji, oprogramowanie wygenerowało automatycznie profil monitora i prawidłowo przypisało go w systemie Windows 7 Pro :)

kal-4

Natychmiast po kalibracji robimy walidację monitora przy użyciu tablicy referencyjnej Basic RGB. Poniżej widzimy wynik walidacji dla ΔE dla standardu  CIE1976. Jest bardzo dobrze. Średnia odchyłka ΔEab 0.45 i maksymalna ΔEab 1,62 to bardzo dobry wynik dla monitora tej klasy cenowej.

kal-5

Robimy jeszcze jedną kalibrację z walidacją. Tym razem na jednym z ustawień domyślnych ColorNavigatora – Photography. Dla tego ustawienia mamy natywny gamut monitora,  punkt bieli 5500 K i gamma 2.20.

A oto efekt takiej kalibracji.

kal-7

Jeszcze walidacja i wszystko już jasne. Jak widać dla dość rygorystycznego standardu  CIE1976 nie jest tym razem tak pięknie, ale już dla zmodyfikowanych CIE1994 i CIE2000 jest dobrze :)

kal-10

kal-8 kal-9

Z czego wynika różnica między tymi dwoma kalibracjami? Prawdopodobnie ze znacznie szerszego natywnego gamutu monitora CS240. Zauważyliśmy że od kiedy pokrycie gamutu dla Adobe RGB sięgnęło w monitorach profesjonalnych prawie 100%, natywny gamut jest już bliski 110% AdobeRGB. Lepiej do pracy w przestrzeni AdobeRGB przycinać (emulować) przestrzeń barwną w tablicy LUT do standardu AdobeRGB 1998. Taki zabieg daje lepsze rezultaty kalibracji przy użyciu kolorymetrów.

Test 2 Kalibracja programowa za pomocą Datacolor Spyder4 Elite z oceną równomierności matrycy.

DSC_0410

Używamy tej samej platformy sprzętowej, odinstalowany ColorNavigator, zainstalowane oprogramowanie Datacolor. Oczywiście w tym wypadku wykonujemy kalibrację programową. Monitor ustawiony w tryb AdobeRGB. Oprogramowanie prowadzi nas za rękę podczas kalibracji. Na początek spełniamy podpowiedzi oprogramowania przed kalibracją.

kals-1

Następnie wybieramy typ urządzenia które będziemy kalibrować.

kals-2

Oprogramowanie rozpoznało producenta monitora, wpisujemy sobie model monitora.

kals-3

Wybieramy gamut monitora, oraz sposób podświetlenia matrycy.

kals-4

Ponieważ jest to kalibracja programowa, wybieramy jakich nastaw możemy użyć podczas adiustacji monitora.

kals-5

Następnie mamy możliwość wyboru szczegółowych ustawień kalibracji. W naszym wypadku ustawiliśmy: Gamma 2.2, temperatura bieli: 6500 K, jasność 120 cd/m2.

kals-6

Kilka minut później, kalibracja została zakończona, profil monitora jest wygenerowany i przypisany do monitora w systemie.

kals-7

Możemy jeszcze porównać jak było przed kalibracją i jak jest teraz, oraz ewentualnie wprowadzić drobne poprawki pokalibracyjne.

kals-8

Podglądamy sobie jeszcze wykres gamutu naszego monitora po kalibracji (kalibracja była robiona na przyciętym gamucie do AdobeRGB w trybie ustawień monitora AdobeRGB). Jak widać mamy nie 99% jak podaje producent a 100% pokrycia AdobeRGB.

kals-9

Wykonujemy jeszcze kilka testów monitora, korzystając z możliwości oprogramowania DatacolorSpyder 4 Elite. Mamy ponownie potwierdzenie gamutu monitora 100% pokrycia AdobeRGB, oraz wykres korekty gammy monitora. Jak widać korekta jest prawie zerowa, w zakresie błędu pomiarowego. Czyli monitor fabrycznie został idealnie skalibrowany pod ustawienia AdobeRGB i zmiany na wyjściu tablicy LUT karty graficznej są znikome.

kals2-2kals2-1

Ostatni test to równomierność matrycy monitora. Pomiary potwierdzają wizualne wrażenie bardzo równej matrycy. Przypomnimy tylko że odchyłka DeltaE poniżej 3 jest praktycznie nie zauważalna przez oko ludzkie.

kals2-31112-10

Podsumowanie

Monitor Eizo CS240 jest to wart swojej ceny. Za kwotę poniżej 3200 zł otrzymujemy profesjonalny monitor z 5 letnią gwarancją i kalibracją sprzętową, pracujący w przestrzeni AdobeRGB. Na pewno zaletą tego modelu jest równomierna matryca. Ale nie popadajmy w przesadny zachwyt. Różnice konstrukcyjne tego modelu (typ matrycy, brak stabilizacji) w porównaniu do Eizo CX241 nie pozwalają nam stwierdzić że jest to model równoznaczny z CX241. Różnica w cenie między tymi modelami jest uzasadniona. Mając większy budżet lepszym wyborem będzie monitor Eizo CX241.

Jak tylko znajdziemy chwilę czasu przeprowadzimy test monitora CX241 i dokonamy porównania tych dwóch popularnych modeli monitorów Eizo.

Pełne raporty walidacyjne po kalibracjach.
Walidacja dla emulacji adobeRGB, 6500 K, 100 cd/m2: CS24023003104-Basic-RGB-AdobeRGB.pdf
Walidacja dla trybu Photograpy  – natywny gamut monitora, 6500 K, 100 cd/m2: CS240(23003104) Basic RGB-photograpfy.pdf

Monitor Eizo CS240 w naszym sklepie.

Podziel się tym ze znajomymi.

Komentarze zostały wyłączone.